A   A+   A++   A A A A
Powiatowe centrum pomocy rodzinie w Gryficach


Cele i zadania PCPR w Gryficach




Podstawowym celem działalności PCPR jest udzielanie pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym: dzieciom, rodzinom, osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym; a także zabezpieczenie dzieciom pieczy zastępczej w przypadku niemożności zapewnienia opieki i wychowania przez rodziców.
 

PCPR realizuje zadania pomocy społecznej należące do powiatu, w tym:


1.    opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

2.    prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

3.    przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki i pomocy na zagospodarowanie osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

4.    pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się  do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

5.    pomoc cudzoziemcom, którzy otrzymali status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;    

6.    umieszczanie w domach pomocy społecznej osób skierowanych przez ośrodki pomocy społecznej i ustalanie odpłatności mieszkańcom korzystającym z dotacji;

7.    kierowanie osób do powiatowego ośrodka wsparcia i ustalanie odpłatności za usługi świadczone w ośrodku;

8.    prowadzenie mieszkania chronionego i ustalanie odpłatności za pobyt w mieszkaniu;

9.    sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej, punktu interwencji kryzysowej i warsztatów terapii zajęciowej i przeprowadzanie w nich kontroli;

10.  udzielanie informacji osobom ubiegającym się o pomoc o przysługujących im prawach i uprawnieniach;

11.  prowadzenie punktu informacyjnego dla osób niepełnosprawnych;

12.  prowadzenie punktu interwencji kryzysowej;

13.  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

14.  doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;

15.  wykonywanie  zadań dotyczących pomocy społecznej z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat, takich jak:

a.    pomoc cudzoziemcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne,
b.    realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
c.    udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;


16.  podejmowanie innych działań wynikających z rozeznania potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

17.  podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;

18.  dofinansowanie do uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;

19.  udzielanie dofinansowania do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;

20.  dofinansowywanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;

21.  dofinansowywanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;

22.  rehabilitacja dzieci i młodzieży;

23.  dofinansowywanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;

24.  obsługa posiedzeń Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

25.  współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodzin, dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych;

26.  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie

27.  sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej;

28.  sporządzanie wykazu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej.



PCPR realizuje zadania w zakresie pieczy zastępczej należące do powiatu, w tym:


1.    opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej (określenie corocznego limitu rodzin zastępczych zawodowych);

2.    zapewnianie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;

3.    organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym różne formy pieczy zastępczej, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;

4.    tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;

5.    wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo – wychowawczych;

6.    organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, czy prowadzenia RDD;

7.    organizowanie wsparcia dla rodzin zastępczych, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania grup wsparcia i specjalistycznego poradnictwa;

8.    zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do rodzinnej pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;

9.    prowadzenie z upoważnienia Starosty rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do prowadzenia rodzinnej pieczy zastępczej i pełniących te funkcje oraz przekazywanie informacji zawartych w rejestrach do sądu;

10.  kompletowanie we współpracy z właściwym OPS dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w RPZ;

11.  finansowanie:

a.    Świadczeń pieniężnych dot. kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
b.    Pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą,
c.    Szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka oraz szkoleń osób pełniących te funkcje;

12.   ustalanie rodzicom biologicznym odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;

13.   sporządzanie sprawozdań i przekazywanie Wojewodzie,


14.   realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

15.   finansowanie pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców.


 
PCPR wykonuje zadania Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej (ORPZ), w tym:

1.    prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodzinnej pieczy zastępczej (RPZ);

2.    kwalifikowanie kandydatów do pełnienia funkcji RPZ (wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych, opiniowanie kandydatów);

3.    organizowanie szkoleń dla kandydatów RPZ;

4.    zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia RDD oraz rodzinom już funkcjonującym; 

5.    organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ich ukończenia i opinii dot. tych osób, zgodnie z ustawą; 

6.    zapewnienie rodzinnym formom pieczy zastępczej szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;

7.    zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym RPZ, w szczególności  w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;

8.    organizowanie dla RZ i RDD pomocy wolontariuszy;

9.    współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, Sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, organizacjami i innymi;

10.  prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących RPZ i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej; 

11.  zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą;

12.  dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w RPZ oraz opiniowanie zasadności ich dalszego pobytu w pieczy;

13.  dokonywanie oceny funkcjonowania rodzin zastępczych i RDD;

14.  prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej w celu pozyskiwania, szkolenia i kwalifikowania osób zgłaszających gotowość do prowadzenia RPZ;

15.  szkolenie i wspieranie psychologiczno – pedagogiczne osób sprawujących RPZ oraz rodziców biologicznych dzieci objętych tą pieczą;

16.  przeprowadzanie badań pedagogiczno-psychologicznych oraz analizy pod kątem spełniania warunków ustawowych przez kandydatów do pełnienia funkcji RPZ;

17.  zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym, niezawodowym i rodzinnym domom dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;

18.  zapewnienie koordynatorom RPZ szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji;

19.  przedstawianie Staroście i Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy;

20.  zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną oraz opiniowanie dzieci pod względem m.in. zasadności przysposobienia dziecka oraz innymi - zgodnie z ustawą, na potrzeby ośrodka adopcyjnego;

21.  organizowanie opieki nad dzieckiem, gdy rodzina zastępcza lub RDD nie może okresowo sprawować opieki

KONTAKT
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach

ul. Koszarowa 6,
72-300 Gryfice

pcpr@gryfice.pl
Tel/Fax: 91 384 6626
Tel/Fax: 91 385 6808
2022 © PCPR Gryfice | Wszystkie prawa zastrzezone | Używamy pliki cookie, zgodnie z ustawieniami Twojej przegladarki